Dopet

Jag har lovat en vän att blogga lite om Klas Alfreds dop. Så nu gör jag det :)


Det var den sista augusti 2008 och solen sken, jag var trött som attan, efter en vecka av bakande, men framför allt en tidig morgon med dekorerande av smörgåstårtor och förberedelser. Vi klädde oss fina och åkte till Dorotea kyrka, lite före alla gäster kom vi, så de stora barnen fick träna på sina uppgifter vid dopet, Amanda tände dopljuset och läste Evangeliet om Jesus och barnen Melvin fyllde vatten i dopfunten och Andreas läste en tackbön.

Jag hade valt två psalmer;

Dansa med änglarna

I en värld full av kosmiska under
ser barnet det vi inte ser.
Ett löv som en vindpust gjort sönder
blir en ängel som dansar och ler.

"Ser du änglarna, pappa, som dansar?
Hör vilken vacker musik!"
ropar barnet och spelar på harpan
med strängar av garn på en spik.

Men vi ser inte lekarnas mönster,
vi hör inte låtsasmusik.
Vi har bommat till våra fönster
mot glädjen som var så unik.

Så dansa med änglarna, dansa mitt barn.
Lek medan lekarna finns.
Sjung till din harpa med strängar av garn,
så länge du sångerna minns.

En dag skall du finna att alla är barn
i en större men klarare lek,
där alla får dansa bland änglar och garn,
där ingen har tid med nåt svek.


och

Du vet väl om att du är värdefull


Du vet väl om att du är värdefull
Att du är viktig här och nu
Att du är älskad för din egen skull
För ingen annan är som du

Det finns alltför många som vill tala om
Att du bör vara si och så
Gud Fader själv, han accepterar dej ändå
Och det kan du lita på

Du vet väl om ...

Du passar in i själva skapelsen
Det finns en uppgift just för dej
Men du är fri att göra vad du vill med den
Säga ja eller nej

Du vet väl om ...


Sedan sjöng Rose Marie även Lotta Ahlins

Välkommen till jorden


Det var den vackraste dagen i mitt liv
Den morgonen du såg på mig
Och jag kände mig
så stolt som en människa kan bli
Den morgonen du såg på mig... och jag på dig

Jag lyssna´ efter dina andetag
Så lätta som en fjärils vingeslag,
jag ska alltid minnas den dag, jag ska alltid finnas här för dig

Du é välkommen till jorden, välkommen min vän
Må lyckan följa med dig på din väg från himmelen, för som en ängel har du landat här i vårat hem
Välkommen till jorden min vän
Välkommen hem

Allt känns så skört, som trädens första blad
när våren ännu tvekar, och står tillbaks
du stannar väl, du lovar att va kvar
som en del utav min morgondag, vår morgondag

Jag lyssna´ efter dina andetag
Så lätta som en fjärils vingeslag,
jag ska alltid minnas den dag, jag ska alltid finnas här för dig

Du é välkommen till jorden, välkommen min vän
Må lyckan följa med dig på din väg från himmelen, för som en ängel har du landat här i vårat hem
Välkommen till jorden min vän
Välkommen hem

Välkommen hem, välkommen hem

Vi hade bjudit ca 40 vänner och de allra flesta kom, det var så fint att stå där fram och se alla som kommit för vår skull, klätt sig fina och var där och delade det med oss, det värmer i hjärtat!!
T¨årarna rann på både jag och Andreas, vi är inte speciellt religösa någon av oss med det var ett väldigt fin stund, jag var (och är såklart alla dar) så stolt och tacksam över min lilla skatt!




Vi fikade tillsammans i skolan i Lajksjö, smörgåstårta och sedan kaffe och kakor.
Tack alla som var med och för alla fina gåvor som Alfred fick!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hello! Fina kort, men vart tog mitt huvud vägen? :P hahah skoja bara! Du, vet du de här med baka kaka - fy fan va goda kakor ni bakade!! Jag skulle vilja ha lite recept ;)

2008-10-26 @ 18:54:43
Postat av: Nina H

Oj såå fint =) Det är något speciellt med barndop!

Tjingeling

2008-10-26 @ 19:17:51
URL: http://ninuz.blogg.se/
Postat av: Susanne

Vilka fina bilder! önskar att jag hade varit där... får bli nästa gång :)

2008-10-26 @ 22:07:27
URL: http://blueangel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0