Knäckt, men njuter rätt mycket ändå

Jag blir så knäckt av denna väntan/värme de är svårt att va på topp jämt. Tur det var lite svalare idag. Igår tog jag en välbehövlig tupplur i ett svalt och mörkt sovrum, skulle kunna ligga där hela dagen, men de går ju inte. Det är väldigt skönt att kunna vila lite när jag behöver det.
Idag har det dock inte blivit någon vila, vi började dagen i blåbärsskogen jag och Afred, med sällskap av min bror. Det blev några liter och massor med myggbett :)
Sedan har vi rensat dem och gjort både blåbärskaka och nu gräddas en paj i ugnen. Det är sååå gott med färska blåbär!

Fast tiden går sååå långsamt så rinner ändå sommaren förbi, vi tillbringar massor med tid på sjön, det är så härligt med vatten och båtar!
Jag har t.o.m. badat denna vecka flera gånger, å de va hela 24 grader en kväll, ljuvligt!
Hoppas på en minst lika bra sommar nästa år så jag kan busa med Alfred i vattnet, för han är verkligen ett vattendjur, badar i timtal om han får!
I fredags åkte vi Snipan på Bellvikssjön igen, badade, lekte, lagade middag och sedan satt vi bara och njöt runt elden. Alfred fiskade med morbro Patrik och fick stora abborrar.

Ikväll var vi ut med båten på Lavsjön, Andreas svarta pärla som han ängnat största delen av semestern åt, det blev en besvikelse även denna tur, motorn vill inte alls gå som den ska.
Så nu blir de till att tröstäta paj :)

Måndag

Åh jag är sååå trött! Har vilat mej i en och en halv månad men inte blir jag piggare för det. Hoppas verkligen att jag bara fyller på sömnlagret annars kommer detta bli besvärligt när de kommer en bebis som vill äta nätterna igenom... Men som alltid så går de ju på något sätt.
Jag är väldigt sugen på att h*n ska komma ut nu, är inte alls någon trevlig sambo/mamma/Marianne just nu. Gnäller och har ingen lust med nått... fast jag avskyr att bara gå och dra... Vill så mycket men orkar alldeles för lite. Ont gör de oxå, men ändå är de inte de minsta synd om mej och jag skulle inte vilja byta med en enda människa i hela världen! Det är inte långt mellan känslorna, ena stunden är jag högt bland molnen av lycka och nästa känns de som om jag vill lägga mej ner och gråta bara för att...
Hormoner!
Men de borde inte vara längre än en månad kvar. Då är detta ett minne blott. MYS!

Andreas gör som de flesta skulle gjort, sysselsätter sej med alla möjliga projekt för att slippa mitt gnällande/pustande :P
I sommar har han fått båtar på hjärnan, i snart två dygn har han skruvat och donat med ett gammalt lik till båtmotor... Tur han har roligt i alla fall och de verkar engagera halva byn oxå :)

Nej nu ska jag somna i soffan...

Semestern närmar sig

Nu jobbar Andreas bara två dar till, sedan hoppas jag på lite ledighet tillsammans!

Vi är dock rätt bra på att få dagarna att gå.
Marknaden i Dorotea har varit, den var inte mycket att hurra för tyvärr. Det enda jag hade tänkt köpa var munkar, men i måndags hade de stängt i 3 timmar (från och till när det fick jag inte veta). Och igår då jag skulle sitta i S-vagnen, så då var munkvagnen försvunnen... Så det blev inga munkar för oss iår.
Tror knappast det blir någon tur till Åsele marknad, men vem vet.

I söndags hade vi Lavsjödagen. Det var bra med folk som fikade och köpte lotter och hade trevligt. På kvällen var det medlemsfest med hamburgare och lotteri.
Toppenunderhållning!!
TUSEN tack till alla företagare som sponsrat fina priser till lotterierna!

Igår var det varit Lajksjödagen. Jag brukar oftast hjälpa till med paltförsäljning denna dag, men iår fick jag dispens p.g.a. stormagen. Dock var vi dit och åt, mycket god palt, Alfred älskar palt lika mycket som jag så vi åt oss in i paltkoman båda två.
(När vi kom hem somnade vi båda två i soffan, där hittade Andreas oss när han kom hem från jobbet.)

Idag är tanken att vi ska träffa en massa vänner, varav en är en liten bebis :)

Nej nu är de dags för frukost!
Ha en fin torsdag!

Alfred tältar

Vi har haft årets härligaste dygn.
Vädret var strålande underbart detta dygn som var, så vi packade sovsäckar, bad-, lek- och utegrejer.
Sedan lastade vi in oss tillsammans med mamma och pappa i Snipan (tuff-tuffbåten), för en tur på Bellvikssjön.
Vi badade, sov på stranden och åt gott.
Metade aborre, slogs lite med myggen och sedan somnade vi gott i tältet på sandstranden på Tallholmen.

Alfreds första natt i tält, han såg ut att trivas väldigt bra med detta,
så jag hoppas verkligen vi tar oss ut lite oftare i framtiden.
När jag var en liten tjej, bodde vi ofta i tält på någon av holmarna på denna sjö.
Det är väldigt fina minnen!
Det finns ingenstans jag mår så bra som ute i naturen.
Dock är det kanske inte det bekvämaste att ligga i tält med tjockmage, men de var helt klart värt det!

Sommar

Så har vi hamnat mitt i sommaren 2011, den går undan denna årstid. Jag väntar och väntar på att den ska komma, sommaren som jag tänker mej dej, värme sol och bad. Ledighet, glass och grill. Men jag vet inte, i väntan på sommaren i mina drömmar så går den riktiga, verkliga norrländska sommaren,
som den är, snabbt förbi.
Dags att vakna och inse att blir de bättre än såhär, så är de bonus ;)

Jag har ännu en ledig sommar, jag har inte jobbat en sommar sedan 2007, vilket är riktigt skönt!
Jag hinner med de få dagar drömsommar som är på en sommar.

Magen växer, de har dykt upp tankar på att vi faktiskt har en liten bebis om en månad +/- 3 veckor
(helt inställd på + 3veckor).
Det känns alldeles fantastiskt underbart, längtar massor till att få uppleva detta mirakel igen!!

Alfred har fått sommarlov, det är mycket roligare att ha sällskap här hemma, usch, jag gillade inte alls att vara ensam hemma, visst är de lättare att vila och göra sånt som man måste, men NEJ jag kunde inte njuta av det.
Älskar att ha min tjuriga 3åring hemma!
De är så lyxigt att va på tu man hand, än om de är MÅNGA konflikter så att vi gråter båda två emellanåt.

Vad har vi gjort hittills!?

Förutom en massa nytta och renovering, plantering och jobb:

Midsommar firades i Tjusjön. Med Marlene och hennes familj och Rickard.
Det var trevligt och mysigt och faktiskt inte så mycket mygg/knott/ohyra.

I helgen kopplade vi husvagnen och åkte på minisemester till Östersund. Vi besökte Storsjöbadet, vilket hade uppgraderats en del sedan jag var där sist, minst 15år sedan. Det var bra! Men efter någon timme stoj och plask så däckade Alfred. Han var varm som en kamin och somnade mitt i glasspausen, så vi gick tillbaka till husvagnen, sedan låg drängen i hög feber hela helgen.
Vi andra gick på teater (i omgångar såklart), lite shopping blev det, mest sånhär rolig shopping ni vet, Byggmax och Jula och liknande :P Vi grillade och umgicks. Solen dök upp lagom till vi skulle åka hem...

Nu i veckan planeras grillning med en vän, en båt och tälttur, teater, ett spännande besök hos BM,
30årsfika!? och Lavsjödagen.
Hoppas vädret blir bra!

Lite av sommarens bilder:

Frulle på altanen, de är sommar!

Killarna provar fiskelyckan i Tjusjön, dock ingen fisk...

Bättre gick det på Lavsjön, än om de bara blev kattfisk

Vi hade en mysig förmiddag på Risnäset med våra vänner Jon Joel och Maria
(och en hel hög med andra föräldrar och små barn)
Vilket härligt ställe! Dit åker vi alldeles för sällan.

Å så en magbild till Suss :)
(Dock är detta en månad sedan så lite större är den nu!)

Kom ihåg att njuta och ta vara på vår sommar!