Lingon

Förra veckan var jag och killarna ute i skogen för att plocka lite lingon.
Det var en härlig utflykt, underbart väder. 
Alfred är så duktig på att gå och vara i skogen.
Hoppas att han ärvt mitt friluftsintresse, jag gör vad jag kan för att förmedla det iaf.



Alfred fikar frukt





Vi hittade två hinkar med bär, Alfred plockade en hel del, sedan när han insåg att de inte var så goda så övergick han till att plocka blåbär i munnen istället.

När vi kom hem bakade vi lingonmuffins.

Recept
4 dl vetemjöl
2½ tsk bakpulver
2 dl strösocker
100 g smör, smält
1 dl mjölk
3 ägg
100 g hackad vit choklad
2 dl lingon
Topping:
2 dl  vispgrädde
3 tsk vaniljsocker
till dekoration: ca 1 dl lingon

Sätt ugnen på 200°. Blanda vetemjöl och bakpulver. Rör ner socker, avsvalnat smör, mjölk och ägg. Blanda i hackad vit choklad och lingon. Fyll muffinsformar och grädda ca 20 minuter. Låt svalna. Vispa grädden lätt till toppingen och blanda i vaniljsockret. Lägg grädden i en sprits med tyll. Spritsa grädde på varje muffins och dekorera med lingon.


Kommentarer
Postat av: Maria

Det såg riktigt härligt ut!

Måste försöka komma ut i skogen mer med mina pojkar också men dom brukar ju kunna bli så lat så fort... Och riktigt så stark i armarna är ja inte riktigt än. ;) Ses imorrn!

2011-09-12 @ 21:41:51
URL: http://tvillingmammanpalandet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0